Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III
Ośrodek tematyczny : Niedługo święta Bożego Narodzenia
Temat dnia: Co Mikołaj w worze niesie?
Cele operacyjne: Uczeń potrafi rozpoznać kierunki świata. Układa zdania z rozsypanki wyrazowej. Zna różne sposoby obdarowywania innych. Redaguje wypowiedź w formie opisu. Mnoży liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe,stosując rozdzielność mnożenia względem dodawania. Umie wyrazić własne uczucia w formie dramy. Ma poczucie odpowiedzialności w pracy zespołowej.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – zabawa dramowa „ Ludzie do ludzi”. Uczniowie w parach wykonują polecenia np.: prawa ręka do prawej ręki, pięta do pięty , lewa ręka do kolana itp. Na hasło „Ludzie do ludzi” uczniowie dobierają się w nowe pary a osoba bez pary ( może być nauczyciel ) wydaje kolejne polecenia.
2. Zabawa „Listonosz”. Uczniowie stoją w kole , „listonosz” w środku koła .Wszyscy poruszają się w rytm muzyki zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Listonosz porusza się w przeciwnym kierunku. Kiedy muzyka ucichnie , listonosz daje list osobie , która stoi naprzeciw niego. W kopercie znajduje się jakieś polecenie np. : zrób 10 przysiadów, zaśpiewaj piosenkę itp. W jednej z kopert znajduje się specjalne plecenie. „ Znajdź specjalną przesyłkę od Mikołaja . Pomogą Ci w tym podane wskazówki Wskazówki wypisujemy na tej samej karcie np. • Idź 5 kroków na północ • Skręć na zachód i przejdź 3 kroki • Ponownie skieruj się na północ , wykonaj 7 kroków • Skieruj się na wschód , • Idź powoli i stań kiedy usłyszysz klaśnięcie, • Przesyłka od Mikołaja będzie w zasięgu Twojego wzroku. Jest ona duża , płócienna z czerwoną kokardą. Powodzenia! ” 3. Uczniowie siadają w kręgu , przesyłka leży po środku . Słuchanie wiersza „Mikołaje” i rozmowa dotycząca utworu. - Jak poetka wyobraża sobie przyjazd Mikołajów ? - Jak wyglądają Mikołaje ? - Jakie wiozą podarunki? - A jak myślicie , co Mikołaj przysłał nam w tym worze? - O jakich prezentach marzycie ? - Czy wszystkie dzieci otrzymują prezenty od Mikołaja ? - W jaki sposób to ty mógłbyś zostać Mikołajem ? ( „ burza mózgów”- zapisujemy na tablicy wszystkie propozycje , a następnie wybieramy jedną z nich np. zrobimy paczkę dla dzieci z Domu Małego Dziecka , którą zrealizujemy).
4. Zabawa „ Zgadnij , co jest w tym worze ?”. Uczeń z zawiązanymi oczami , wyciąga z worka przedmiot i za pomocą dotyku stara się odgadnąć co to jest.
5. Jednym z przedmiotów w worku jest pudełko , w którym znajdują się zadania dla dzieci. Mikołaj przysłał Wam świąteczny prezent . Są to matematyczne puzzle. Waszym zadaniem jest wykonanie działań z kartoników puzzli , odszukanie wyników na planszy i przyklejenie elementów we właściwym miejscu. Nagrodą za wykonaną pracę będzie obrazek, który otrzymacie po przyklejeniu wszystkich elementów.
Na elementach puzzli znajdują się działania na mnożenie liczby dwucyfrowej przez jednocyfrową . Obrazek , który dzieci musza ułożyć tematycznie związany jest z Mikołajem.
6. Po ułożeniu puzzli uczniowie kolorują otrzymany obrazek.
7. Opis Mikołaja na podstawie obrazka .
• Ustalenie planu opisu • Zgromadzenie słownictwa niezbędnego do opisu według ułożonego planu: - przedstawienie opisywanej postaci - buzia – wesoła , uśmiechnięta , okrągła; - broda – długa , siwa ; - ubiór : płaszcz – długi , czerwony, z czarnym paskiem spodnie – czerwone , szerokie buty – skórzane , długie , czarne czapka- czerwona , wykończona białym pomponem; - moje wrażenia • Opis Mikołaja ( dzieci z trudnościami w nauce otrzymują tekst z lukami) • Zapisanie opisu do zeszytu.
8.Zabawy naśladowcze. Uczniowie podzieleni na grupy według prezentów , które wylosowali( np.: lale, samochody, klocki , misie) przygotowują w swoich grupach scenki:
• Mikołaj układa na saniach worki z prezentami. • Mikołaj jedzie saniami. • Mikołaj rozdaje prezenty. • Mikołaj zadowolony ze swojej pracy wraca do domu.
9.Układanie zdań o Mikołaju z rozsypanki wyrazowej i wklejenie ich do zeszytu.
Święty Mikołaj żył bardzo dawno temu. Był biskupem w mieście Mira. Rozdawał biednym ludziom drobne upominki. Każdy z nas może zostać Mikołajem. Wystarczy pomyśleć o innych.
8. Śpiewanie piosenki „Dzeń, dzeń, dzeń, Mikołaju święty”
9. Podczas śpiewania piosenki każdy uczeń wyciąga z worka szablon prezentu , na odwrocie którego znajdują się działania matematyczne na mnożenie liczb. Zadaniem ucznia jest rozwiązanie działań ,uporządkowanie wyników rosnąco i odczytanie hasła.( Mnożenie liczby dwucyfrowej przez jednocyfrową z zastosowaniem rozdzielności mnożenia względem dodawania .)
4 • 38 = B 7 • 27 = K 5 • 46 = A 7 • 35 = E 3 • 87 = M 8 •26 = O 9 • 18 = D 3 • 59 = M 2 • 78 = Ą 4 • 42 = Ź 6 •57 = J 6 • 32 = I 7 • 45 = Ł
Hasło : Bądź Mikołajem
9. Podsumowanie dnia i samoocena.
Uczniowie siedzą w kręgu i mają za zadanie dokończyć zdanie.
Dowiedziałem się ,że … Najbardziej podobało mi się … Chciałbym …
Opracowanie scenariusza: mgr Małgorzata Michałowska nauczyciel nauczania zintegrowanego ze Szkoły Podstawowej nr 76 w Gdańsku |